Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe zazwyczaj wymieniamy u mechanika. Oznacza to jednak dodatkowe koszty za czynność, która nie należy do szczególnie skomplikowanych. Jeśli choć trochę znamy się na budowie naszego samochodu i jesteśmy pewni swoich zdolności manualnych, to możemy dokonać tej wymiany samodzielnie. Wystarczy trzymać się kilku wskazówek.

Przygotowanie

Jeśli znamy swoje auto to stosunkowo wcześnie wykryjemy potrzebę wymiany klocków hamulcowych. Dzięki temu będziemy mogli tę czynność zaplanować wcześniej i przygotować się do niej. Do samej wymiany należy przystąpić rano, aby w razie czego móc podjechać po części uzupełniające, np.: uszczelki, śruby czy tarcze.

Oszczędność jest niewskazana

Po pierwsze, klocki hamulcowe nie są elementami, które należy wyjeździć “do końca”. Przede wszystkim dlatego, że to bardzo niebezpieczne. Ponadto znaczne zmniejszenie grubości zużytych tarcz i klocków obniża możliwość odprowadzania ciepła. Może to prowadzić do przegrzania całego układu hamulcowego a nawet zagotowania płynu hamulcowego.

Po drugie, klocki to nie wszystko. Tarcze hamulcowe przeważnie służą co najmniej dwa razy dłużej. Istnieją jednak takie, które trzeba wymieniać wraz z klockami. Tarcza nie może być zbyt cienka ani pęknięta. Założenie nowych klocków ze świadomością rychłej potrzeby wymiany tarczy nie ma sensu, ponieważ przy jej wymianie trzeba będzie ponownie zmieniać klocki.

Po trzecie należy wybrać jak najlepsze klocki hamulcowe. Jeśli chodzi o ten element mechanizmu auta, to jego jakość jest ściśle związana z producentem.Warto zatem zainwestować w dobre klocki, które będą nam służyły.

Wymiana klocków

Wymianę zaczynamy oczywiście od uniesienia auta i zdjęcia koła. Następnie należy odkręcić śrubę od zacisku hamulcowego i unieść go do góry. Wówczas możemy wyjąć zużyte klocki i włożyć nowe. Trzeba też koniecznie wcisnąć tłoczek zacisku, aby nowa, grubsza warstwa, mogła się w nim zmieścić. Należy także dokonać oceny stanu tłoczka oraz jego ewentualnej wymiany (jeśli okaże się zniszczony).

Uwagi dodatkowe

Istnieje kilka kwestii, na które należy zwrócić dodatkową uwagę.

1. Wciśnięcie tłoczka jest zbyt ciężkie – może to wskazywać na jakieś nieprawidłowości w zacisku.

2. Zacisk nie przesuwa się prawidłowo – należy sprawdzić stan oraz czystość prowadnic.

3. Osłony prowadnic również muszą być w idealnym stanie.

4. Zanim zamontujemy klocek, należy oczyścić blaszki i inne wewnętrzne elementy układu.

5. Przed wyruszeniem trzeba kilkakrotnie wcisnąć pedał gazu. Nowe klocki muszą zgrać się z tarczą.

Ceny klocków hamulcowych

Koszty klocków hamulcowych bardzo się od siebie różnią. Są one uzależnione od producenta a także od marki auta, do którego są przeznaczone. Na przykład najtańsze klocki dla Fiata Bravo to koszt 104 zł a dla Seata Leon 90 zł. Natomiast najdroższe przy Fiacie to 284 zł i przy Seacie 199 zł.

 

About Author: admin